fredag, januar 05, 2007

mensen

hei, jeg er en jente på 11 år og jeg lurer på alt som har med mensen å gjøre, jeg vet at den skal rense noe men klarer ikke å finne ut hva, og hva skjer når det skjer?jeg gruer meg til å få mensen, så jeg vil vite hva jeg går i mot, kan jeg få svart slik at jeg ikke trenger å få overaskelser å bekymre meg?
- Jente 11 år

Svar
Heisan
At du tenker på mensen, og ønsker å være forberedt, er ikke uvanlig.
Her er en god beskrivelse fra UNG.NO om hva mensen er:
"Hver måned slipper eggstokkene ned et lite egg gjennom egglederen. Livmoren forbereder seg på å ta imot et slikt egg som er befruktet. Derfor skal det være 'lunt' der og slimhinnen vokser og venter. Men når det ikke kommer et befruktet egg - som det som oftest ikke gjør - blir egget støtt ut og så blør man noen dager. Slik holder det på hver måned i mange år. Bortsett fra når du er gravid, da blir mensen borte, og så kommer den igjen etter at man har fått barnet."
Jeg vil egentlig anbefale deg å lese her:
http://www.ung.no/art/?id=1556, hvor du finner god basisinformasjon om menstruasjonen.

Lurer du på mer, bare spør!

Vennlig hilsen
John A
Ungdomsbasen