torsdag, juli 19, 2007

Smalere Midje

Hva lurer du på?:
Jeg liker kroppen min, men jeg har alltid vært så facinert av smale midjer, hva kan jeg gøjre for å få en sikkelig smal midje, sån at jeg kan få den "timeglass formen"? Jeg vil se ut som dita von teese. Er jeg nødt til å oppere bort det nederste ribbeinet, får jeg en naturlig smalere midje av å bruke korsett i mange år osv.. Alle svar hjelperp Takk:)


Svar:

Hei jente 19!
Du lurer på hvordan du kan få en ”timeglass” midje gjennom korsett eller om du må det hjelper å ta ut det nederste ribbeinet.
Spør du meg er korsett noe for de som har ryggproblemer – derfor synes jeg ikke at man kan får en naturlig smalere midje med korsett! Da det var skikkelig mote besvimte faktisk mange kvinner. Organene i kroppen blir sterk presset og vil påvirke funksjonene betraktelig og kan skade dem – se linken:
http://de.wikipedia.org/wiki/Bild:Corset-normal_body.gif Når jeg skriver KAN – høres det kanskje litt mer ufarlig ut. Men - jeg skriver KAN fordi jeg ikke er lege, og ikke har gjennomført studier selv. Hodet mitt sier meg at korsettbruk går utover kroppen og indre organer. Derfor fraråder jeg deg å bruke korsett.
Å ta ut et ribbein vil kanskje føre til en smalere midje, men det skal nok flere andre ting til at det fungerer. Huden og innholdet i koppen blir jo ikke mindre av dette. Hvis du mener at du bør gjøre noe med midjen din, anbefaler jeg (og en lege som jeg har spurt) øvelser som trener muskulatur i midjeregionen (mage og korsryggen - som ikke skader skjelettet!). Øvelser finnes det en god del av – en fysioterapeut kan sikkert gi veldig gode råd der. Hvor vidt Pilates og andre treningsmetoder fører til smalere midje uten å skade kroppen, trør jeg ikke å si noe om. Spør en fagperson og vær veldig kritisk hvis du finner noe på nettet om temaet!

Med vennlig hilsen

Matz v/ Ungdomsbasen