mandag, februar 19, 2007

Gravid?

Hva lurer du på?
Hei:) jeg og kjærsten min hadde sex for 2 uker siden... og jeg er redd jeg kan ha blitt gravid.. Fordi jeg skulle hatt mensen nå.... kan du hjelpe meg?hva skal jeg gjøre?
Jente 12 år

Svar
Hei jente 12
Hvis du er redd for at du er gravid, må du først ta en graviditets test. Den får du kjøpt på apoteket eller du kan ta kontakt med din lege eller helsesøster. Det beste er at du har noen voksne sammen med deg når resultatet av testen vises. Kanskje din mor eller andre voksne du har tillit til bør være sammen med deg. Hvis du skulle være så uheldig å være gravid, er det ikke alltid lett å vite hvordan en reagerer eller hva en skal gjøre videre. Jeg regner med at du sjøl også mener at du er for ung til å bli gravid. Hvis du har regelmessig sex er det viktig at du framover starter med p-piller e-lign. Jeg vil anbefale deg å ta dette opp med helsesøster eller din lege. Forøvrig vil jeg minne deg om at den seksuelle lavalder i Norge er 16 år.

Lykke til.
Vennlig hilsen

UngdomsbasenLillian