torsdag, oktober 11, 2007

Gele mage.

Hva lurer du på?:
Jeg missdigger magen min, den tyter ut og den er sikkelig slapp, den ser ut som en stor klump med gele når jeg løper eller tar på den og den er sikkelig ekkel.
Er det noe å gjøre med dette? Jeg tenker å gå ned i vekt, jeg er bare ikke så flink til det-.-
Jeg er 167 høy og veier 68 kg. Vil magen bli strammere når jeg går ned i vekt og trener sån passe? Jeg har verken tid eller krefter til 50 situps hver dag og 4 dager på treningsstudio i uka osv. Hva er det som gir meg denne ekle magen? Er det bare fettet som gjør den dvask og geleaktig eller har jeg rett og slett bare slapp hud?



Hilsen jente, 18 år


Svar:
Det er vanskelig å si hva som er årsaken til at magen din er som den er ut ifra det lille jeg vet om deg. Kropp, vekt og fasong avhenger av flere ting, bl.a. arv/gener og livsstil. Det som er genetisk betinget får man ikke gjort så mye med, og dette er noe man bare må lære seg å leve med. Når det gjelder livsstil, er dette noe du i stor grad kan påvirke selv. Sunt og variert kosthold i kombinasjon med regelmessig mosjon/aktivitet er noe som vil kunne bidra til at du går ned i vekt, og at magen din kan bli strammere. Du signaliserer tydelig at du er misfornøyd med magen din, og at dette er noe du ønsker å forandre på. Det er viktig for din selvfølelse, selvbilde og selvtillit at du trives med kroppen din, og det er positivt at du er villig til å legge ned en innsats for at du skal få det bedre med deg selv.


Det er mange små og enkle grep du kan gjøre i hverdagen dersom du ønsker en bedre og sunnere livsstil; stikkord her er økt aktivitet (for å få opp forbrenningen) og sunt kosthold med regelmessige måltider. Det lønner seg å spise hyppige måltider (min. hver 4. time) og kutte ned på mengden mat -fremfor å spise få og store måltider. Det er videre avgjørende hva du spiser til hvert måltid; mye frukt og grønnsaker, grovt brød el. knekkebrød fremfor hvitt brød, og magert kjøtt eller fisk er å anbefale. Det er en fordel om du greier å kutte ut mellommåltider, og heller erstatte disse med frukt eller grønnsaker dersom du blir sulten. Videre er det bra å drikke mye vann gjennom hele dagen. Dersom man ønsker å gå ned i vekt, er det ofte nødvendig å kutte ned på mengden av godterier, snacks og sukkerholdig brus. Kanskje er dette noe man kan begrense til helgene/evt. lørdager?? Videre er det viktig å være i fysisk aktivitet så ofte man kan. Litt trening og mosjon er bedre enn ingenting. Forsøk å finn en treningsform som passer deg, og som du kan trives med. Dersom du ønsker å gå ned i vekt, bør du velge en treningsform som øker forbrenningen; f.eks. jogging, sykling, svømming, aerobic,etc. Lange gåturer, samt å gå trapper i stedet for å ta heis er også nyttige tips. Du nevner også sit-ups; dette er helt klart å anbefale dersom du ønsker å stramme opp magen. Det du skal vite da, er at du også bør trene ryggmuskulaturen tilsvarende for å få en balansert kroppsholdning. Dersom du ønsker mer veiledning om kosthold og trening, kan du evt. be fastlegen din om dette. Dersom du går på skole, kan du også henvende deg til helsesøster ved skolen ang. dette.

Du trenger ikke nødvendigvis å trene på treningsstudio flere dager i uken for å kunne se resultater. Økt aktivitet i hverdagen kombinert med et sunt kosthold vil kunne bidra til at du på sikt kan bli mer fornøyd med kroppen din. Lykke til!

Ungdomsbasen v/Gøril