mandag, mai 07, 2007

Silikon ?

Hva lurer du på?: Hei jeg har prøvd og skrive her før, men har ikke fått no svar, vet ikke om det var jeg som gjorde noe eller om d skjedde en feil.
Men men.
Det gjelder da brystene mine. Det høyre brystet er mindre enn det venstre brystet. Det synes egentlig ganske godt, men jeg pleier og fylle den høyre siden av bh-en med ekstra puter. Slik at de skal se like store ut. Det er litt pinlig når jeg går i bikini, for da viser det ekstra godt! Du kan liksom se at det er forskjell.
Jeg har hørt at det skjer ganske ofte med folk som er i puberteten ?, at de vokser ulikt. Men jeg føler ingenting skjer.
Tror du de bare kommer til å fortsette å vokse forskjellig ?
Har du noen tips om hva jeg kan gjøre ?
Det har vert slik i ganske mangen år nå.

-15 år


Svar
Hei!
Du skriver at du har ett bryst som er større enn det andre,og at det synes ganske godt.
Brystene vokser ofte ulikt, slik at det ene brystet kan en periode være en del større enn det andre. Du er 15 år, det vil si at brystene fortsatt kan vokse noe, og det kan godt tenkes at de jevner seg mer ut. Jeg skjønner at du er utålmodig, og ønsker at det skal skje en endring snart,men det kan fortsatt ta litt tid.
Selv om brystene kanskje vil bli litt jevnere i størrelse, så er det helt normalt å ha et bryst som er større enn det andre, det har de fleste jenter.
Jeg synes uansett du skal gi brystene noen år til slik at de får utviklet seg fullstendig. Det er for tidlig å tenke på operasjoner og silikon, det får du eventuelt vurdere om du sliter like mye med dette om noen år.
Trening er bra,både for brystene og for resten av kroppen. Selv om trening ikke minsker forskjellen i størrelsen på brystene, så bidrar det til å opprettholde en fast og fin fasong. Trening bidrar dessuten til at man blir mer fornøyd med kroppen som helhet, og det gir bedre selvtillit osv osv.
Det kan være lurt med en god,støttende bh,spesielt om brystene er store.
Jenter er opptatte av brystene sine, og det er helt naturlig å være opptatt av størrelse og fasong. Prøv å godta dem som de er akkurat nå, og bruk heller et innlegg i bh'en slik du allerede gjør, om du vil ha dem til å se mer like ut.
Lykke til!
Mvh
Anne Kath, Ungdomsbasen