tirsdag, april 10, 2007

Laserbehandling

Hva lurer du på?: Hei, jeg har odontofobi (tannlege skrekk så det holder) Jeg klarer ikke gå til tannlegen, det er vondt, jeg blir nervøs og skjelven og klarer ikke å sove,spise eller fungere ordentlig måneden før jeg skal til tanlegen og ender opp med å ikke gå.. Derfor har jeg hull nå og lurer på, hva koster laserbehandling? (og hva er sjansen for at jeg får det dekket av noen?) Hvordan er det og hvor får jeg gjort det? og kan det ta en rotfylling, eller bare hull med laser? Beklager langt spørsmål,men takk på forhånd. Håper på raskt svar.
Jente 17 år


Svar
Hei!
Det viktigste for en person med angst for tannbehandling, er å etablere et åpent og tillitsfullt forhold til en tannlege. Dette kan du oppnå hos en hvilken som helst tannlege, men da er det viktig å være åpen og ærlig mot tannlegen og fortelle ham hvordan du føler det. Som pasient har du krav på å bli tatt hensyn til, også på det følelsesmessige plan, og du bør ha innflytelse på hva som skal gjøres. Du betaler for tiden som går med til behandlingen, og da er det naturlig at du også skal være med og avgjøre hvor fort tingene skal skje.
Har du derimot så stor skrekk for tannlegebehandling at du ikke klarer å gå til tannlege selv med store smerter og problemer, anbefaler jeg deg å gå inn på Norsk forening for Odontofobi for å lese mer:
http://www.tannlegeskrekk.com/forum/pasient_hvaer.asp
Jeg kan ikke svare deg på de konkrete spørsmålene dine i forhold til priser og behandling, men om du tar en titt på linken under her kan du finne ut hvor du kan få hjelp i Oslo:
http://www.tannlegeskrekk.com/forum/pasient_hvorhjelp.asp
Du kan ringe eller sende en mail til en av disse tannlegene for å få et svar på hva du kan gjøre.
Lykke til!
Med vennlig hilsen
Katy ved Ungdomsbasen